W całej Europie obserwujemy rosnący trend w kierunku elektryfikacji transportu publicznego, który zyskuje na znaczeniu także w Polsce. To ekologiczne podejście do transportu miejskiego nie tylko znacząco redukuje zanieczyszczenie powietrza i hałas, ale także przyczynia się do walki ze zmianami klimatycznymi. Z tego wpisu blogowego dowiesz się więcej o roli zaawansowanej technologii takiej jak sterowniki PLC i systemy SCADA w optymalizacji stacji ładowania autobusów elektrycznych. Poznasz także szczegółowe informacje na temat projektu współpracy z firmą dostarczającą energię do punktów ładowania oraz o oferowanych przez nas innowacyjnych rozwiązaniach w sterowaniu i zarządzaniu tym procesem. Czytaj dalej!
W ostatnich latach, w odpowiedzi na globalne wyzwania klimatyczne i zanieczyszczenie środowiska, wiele miast europejskich intensywnie pracuje nad zmniejszeniem emisji w transporcie publicznym. Coraz więcej miast decyduje się na wymianę tradycyjnych pojazdów na autobusy elektryczne, ze względu na liczne korzyści, jakie niesie ze sobą ta inwestycja. Jedna z najważniejszych zalet wynika z faktu, że pojazdy elektryczne nie emitują spalin, co skutkuje czystszym powietrzem. To z kolei przekłada się na poprawę komfortu życia mieszkańców i zdrowia publicznego. Niskoemisyjny transport to także mniejsze emisje gazów cieplarnianych, co przyczynia się do walki z zmianami klimatu. Ponadto, elektryczna komunikacja miejska jest znacznie cichsza.
Rynek autobusów elektrycznych w Polsce dynamicznie się rozwija, co potwierdza analiza Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności. Według statystyk z pierwszej połowy 2023 roku, liczba zarejestrowanych elektrobusów w naszym kraju osiągnęła 856 sztuk. Wśród miast z największą liczbą takich pojazdów na czele znajduje się Warszawa, z flotą 148 elektrycznych autobusów. Poznań zajmuje drugie miejsce z 86 elektrobusami, a tuż za nim uplasował się Kraków, dysponujący 78 autobusami elektrycznymi. Do 2028 roku, polskie miasta z populacją powyżej 50 tysięcy mieszkańców będą musiały włączyć do swojej floty co najmniej 30% pojazdów zeroemisyjnych lub napędzanych biometanem. To część szerszych działań mających na celu zmniejszenie emisji CO2 w transporcie, zgodnie z przepisami UE i ustawą o elektromobilności, które zakładają, że do 2040 roku emisje w pojazdach ciężkich mają spaść o 40%.
Stacje ładowania pojazdów elektrycznych
W jednym z miast europejskich podjęliśmy współpracę z firmą, która dostarcza energię do punktów ładowania autobusów zeroemisyjnych dla przedsiębiorstwa transportu publicznego. Nasze działania skoncentrowane były na dostarczeniu rozwiązania składającego się z systemu pomiaru temperatury i sterowania czterema kompaktowymi stacjami ładowania. Każda z tych stacji wyposażona została w kluczowe komponenty techniczne, w tym m.in. stacje rozdzielcze wysokiego i niskiego napięcia, transformator, systemy bezprzerwowego zasilania 48VDC, zdalnego sterowania i przeciwpożarowe a także instalację klimatyzacji.
Niezwykle istotnym aspektem tego projektu jest zaawansowana technologia kontroli, w tym nasz sterownik PLC mTRON T w połączeniu z czujnikami temperatury do systemów klimatyzacyjnych. System ten umożliwia precyzyjne monitorowanie różnych obszarów stacji, takich jak pomieszczenia transformatorów czy rozdzielnice wysokiego i niskiego napięcia, co pozwalało na ich niezależne i efektywne funkcjonowanie.
W projekcie wykorzystany został nasz sterownik PLC mTRON T (705001)
Dostarczony przez nas system został zintegrowany z istniejącym systemem SCADA. Dzięki temu, alarmy temperaturowe pozwalają na ciągłe monitorowanie warunków środowiskowych, zapewniając optymalną pracę urządzeń. Po drugie, funkcjonalność zdalnej zmiany ustawień PID daje operatorom elastyczność w dostosowywaniu parametrów systemu w reakcji na zmieniające się warunki eksploatacyjne. Kolejnym ważnym aspektem jest zdolność do szybkiego reagowania na pożary oraz inne sytuacje awaryjne, co zapewnia dodatkowy poziom ochrony. Na koniec, dzięki rejestracji logowań, klient ma pełną kontrolę nad tym, kto ma dostęp do systemu i jakie zmiany zostały dokonane, co zwiększa ich zdolność do utrzymania ciągłości działania i bezpieczeństwa całego systemu.
Sterowanie stacjami ładowania jest w pełni zautomatyzowane i posiada dedykowany panel dotykowy z obsługą na różnych poziomach użytkowania. Udana realizacja tego projektu stanowi wzorcowy przykład dla dalszego rozwoju zrównoważonego transportu w Europie. System jest zarówno przyjazny dla użytkownika, jak i stanowi cenne narzędzie dla sektora transportowego, wspierając rozwój infrastruktury dla pojazdów niskoemisyjnych.
Nazywam się Ewelina Szmit i od kilku lat działam w dziedzinie content marketingu, łącząc moje umiejętności zawodowe z pasją do pisania. Wierzę, że nawet najbardziej techniczne tematy mogą być przedstawione w sposób ciekawy i dostępny dla każdego. Poza pracą, moją kreatywność rozwijam tworząc kolaże z gazet. Czas wolny najchętniej spędzam aktywnie, spacerując z psem lub biegając.
Zachęcamy do pozostawienia swoich komentarzy poprzez formularz znajdujący się poniżej. Zostaną umieszczone w sieci po ich zatwierdzeniu w naszym procesie weryfikacji.