stacja ładowania autobusów elektrycznych
case study

Sterowanie HVAC w stacjach ładowania autobusów elektrycznych – case study

W całej Europie obserwujemy rosnący trend w kierunku elektryfikacji transportu publicznego, który zyskuje na znaczeniu także w Polsce. To ekologiczne podejście do transportu miejskiego nie tylko znacząco redukuje zanieczyszczenie powietrza i hałas, ale także przyczynia się do walki ze zmianami klimatycznymi. Z tego wpisu blogowego dowiesz się więcej o roli zaawansowanej technologii takiej jak sterowniki PLC i systemy SCADA w optymalizacji stacji ładowania autobusów elektrycznych. Poznasz także szczegółowe informacje na temat projektu współpracy z firmą dostarczającą energię do punktów ładowania oraz o oferowanych przez nas innowacyjnych rozwiązaniach w sterowaniu i zarządzaniu tym procesem. Czytaj dalej!

Polska na drodze do niskoemisyjnego transportu publicznego

W ostatnich latach, w odpowiedzi na globalne wyzwania klimatyczne i zanieczyszczenie środowiska, wiele miast europejskich intensywnie pracuje nad zmniejszeniem emisji w transporcie publicznym. Coraz więcej miast decyduje się na wymianę tradycyjnych pojazdów na autobusy elektryczne, ze względu na liczne korzyści, jakie niesie ze sobą ta inwestycja. Jedna z najważniejszych zalet wynika z faktu, że pojazdy elektryczne nie emitują spalin, co skutkuje czystszym powietrzem. To z kolei przekłada się na poprawę komfortu życia mieszkańców i zdrowia publicznego. Niskoemisyjny transport to także mniejsze emisje gazów cieplarnianych, co przyczynia się do walki z zmianami klimatu. Ponadto, elektryczna komunikacja miejska jest znacznie cichsza.

Rynek autobusów elektrycznych w Polsce dynamicznie się rozwija, co potwierdza analiza Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności. Według statystyk z pierwszej połowy 2023 roku, liczba zarejestrowanych elektrobusów w naszym kraju osiągnęła 856 sztuk. Wśród miast z największą liczbą takich pojazdów na czele znajduje się Warszawa, z flotą 148 elektrycznych autobusów. Poznań zajmuje drugie miejsce z 86 elektrobusami, a tuż za nim uplasował się Kraków, dysponujący 78 autobusami elektrycznymi. Do 2028 roku, polskie miasta z populacją powyżej 50 tysięcy mieszkańców będą musiały włączyć do swojej floty co najmniej 30% pojazdów zeroemisyjnych lub napędzanych biometanem. To część szerszych działań mających na celu zmniejszenie emisji CO2 w transporcie, zgodnie z przepisami UE i ustawą o elektromobilności, które zakładają, że do 2040 roku emisje w pojazdach ciężkich mają spaść o 40%.

Stacje ładowania pojazdów elektrycznych

Stacje ładowania pojazdów elektrycznych

Optymalizacja działania stacji ładowania dzięki sterownikowi PLC i czujnikom temperatury

W jednym z miast europejskich podjęliśmy współpracę z firmą, która dostarcza energię do punktów ładowania autobusów zeroemisyjnych dla przedsiębiorstwa transportu publicznego. Nasze działania skoncentrowane były na dostarczeniu rozwiązania składającego się z systemu pomiaru temperatury i sterowania czterema kompaktowymi stacjami ładowania. Każda z tych stacji wyposażona została w kluczowe komponenty techniczne, w tym m.in. stacje rozdzielcze wysokiego i niskiego napięcia, transformator, systemy bezprzerwowego zasilania 48VDC, zdalnego sterowania i przeciwpożarowe a także instalację klimatyzacji. 

Niezwykle istotnym aspektem tego projektu jest zaawansowana technologia kontroli, w tym nasz sterownik PLC mTRON T w połączeniu z czujnikami temperatury do systemów klimatyzacyjnych. System ten umożliwia precyzyjne monitorowanie różnych obszarów stacji, takich jak pomieszczenia transformatorów czy rozdzielnice wysokiego i niskiego napięcia, co pozwalało na ich niezależne i efektywne funkcjonowanie.

Kontrola nad systemem sterowania realizowana jest dzięki w pełni dostosowanemu ekranowi dotykowemu z manualną obsługą i poziomami użytkowników, dostosowanym zarówno dla operatorów, jak i moderatorów. Ekran startowy daje użytkownikowi na pierwszy rzut oka jasny obraz statusu kontroli HVAC w pomieszczeniu transformatorów, pomieszczeniu 48VDC oraz w instalacjach dystrybucji niskiego i wysokiego napięcia. 

sterownik PLC mTRON T (705001)

W projekcie wykorzystany został nasz sterownik PLC mTRON T (705001)

System SCADA w zdalnym zarządzaniu transformatorowniami do ładowarek autobusów elektrycznych dla transportu miejskiego

Dostarczony przez nas system został zintegrowany z istniejącym systemem SCADA. Dzięki temu, alarmy temperaturowe pozwalają na ciągłe monitorowanie warunków środowiskowych, zapewniając optymalną pracę urządzeń. Po drugie, funkcjonalność zdalnej zmiany ustawień PID daje operatorom elastyczność w dostosowywaniu parametrów systemu w reakcji na zmieniające się warunki eksploatacyjne. Kolejnym ważnym aspektem jest zdolność do szybkiego reagowania na pożary oraz inne sytuacje awaryjne, co zapewnia dodatkowy poziom ochrony. Na koniec, dzięki rejestracji logowań, klient ma pełną kontrolę nad tym, kto ma dostęp do systemu i jakie zmiany zostały dokonane, co zwiększa ich zdolność do utrzymania ciągłości działania i bezpieczeństwa całego systemu.

Kontrola klimatu w stacjach ładowania autobusów elektrycznych – podsumowanie

W całej Europie obserwujemy rosnący trend w kierunku elektryfikacji transportu publicznego, który zyskuje na znaczeniu także w Polsce. Rozwój ten jest odpowiedzią na potrzebę redukcji zanieczyszczenia środowiska i poprawy jakości życia w miastach. Elektryczne autobusy stają się coraz bardziej popularne, zastępując tradycyjne pojazdy i przyczyniając się do czystszego powietrza oraz mniejszego hałasu. W Polsce dynamiczny wzrost liczby elektrobusów jest wyraźnym sygnałem tej zmiany, z miastami takimi jak Warszawa, Poznań i Kraków na czele, które aktywnie rozwijają swoje floty zeroemisyjnych pojazdów.

 To przemyślane podejście do transportu miejskiego nie tylko znacząco redukuje zanieczyszczenie powietrza i hałas, ale także przyczynia się do walki ze zmianami klimatycznymi. W kontekście naszej współpracy z firmą dostarczającą energię do stacji ładowania, zintegrowaliśmy istniejący system SCADA wraz z naszym zaawansowanym sterownikiem PLC mTRON T i czujnikami temperatury dla systemów klimatyzacyjnych. To pozwoliło na efektywną kontrolę i zarządzanie stacjami ładowania, zwiększając niezależność i bezpieczeństwo operacyjne. Rejestracja logowań oraz alarmy temperaturowe to tylko niektóre z zaawansowanych funkcji naszego systemu, który zintegrowaliśmy z istniejącym systemem SCADA.

Sterowanie stacjami ładowania jest w pełni zautomatyzowane i posiada dedykowany panel dotykowy z obsługą na różnych poziomach użytkowania. Udana realizacja tego projektu stanowi wzorcowy przykład dla dalszego rozwoju zrównoważonego transportu w Europie. System jest zarówno przyjazny dla użytkownika, jak i stanowi cenne narzędzie dla sektora transportowego, wspierając rozwój infrastruktury dla pojazdów niskoemisyjnych.

Potrzebujesz więcej informacji?

Jeśli masz pytania dotyczące czujników pomiarowych i systemów automatyki do wodoru, możesz skontaktować się z nami i zadać je za pośrednictwem tego formularza

Pole obowiązkowe. Proszę podać nazwisko
Pole obowiązkowe. Proszę wprowadzić poprawny adres E-mail

O autorze

Nazywam się Ewelina Szmit i od kilku lat działam w dziedzinie content marketingu, łącząc moje umiejętności zawodowe z pasją do pisania. Wierzę, że nawet najbardziej techniczne tematy mogą być przedstawione w sposób ciekawy i dostępny dla każdego. Poza pracą, moją kreatywność rozwijam tworząc kolaże z gazet. Czas wolny najchętniej spędzam aktywnie, spacerując z psem lub biegając.


Ewelina Szmit

Autor

Ewelina Szmit - Content specialist +48 71 339 32 94 Ewelina.Szmit@jumo.net +48 71 339 32 94


Jakub Dąbrowski

Specjalista techniczny

Jakub Dąbrowski - Inżynier Sprzedaży Wewnętrznej +48882351471 Jakub.Dabrowski@JUMO.net +48882351471

Komentarze

Zachęcamy do pozostawienia swoich komentarzy poprzez formularz znajdujący się poniżej. Zostaną umieszczone w sieci po ich zatwierdzeniu w naszym procesie weryfikacji.


Pole obowiązkowe. Proszę podać imię.
Nazwisko
Pole obowiązkowe. Proszę podać nazwisko.
Pole obowiązkowe. Proszę podać swój adres E-mail.